Urineverlies bij vrouwen

Urineverlies bij vrouwen

We verstaan onder urineverlies het niet goed kunnen ophouden van uw plas. Er zijn meerdere vormen van urineverlies. De meest voorkomende vormen zijn:

1. Urineverlies bij inspanning, zoals hoesten, niezen, lachten, bukken, tillen,
traplopen of springen. Deze vorm heeft inspannings-incontinentie.

2. Urineverlies bij aandrang: u voelt ineens sterke aandrang om te plassen en kunt de
plas niet ophouden tot het toilet. Deze vorm heet aandrang-incontinentie
3. Urineverlies met kenmerken van beiden

Urineverlies komt veel voor. Een kwart tot de helft van de vrouwen heeft één of beide vormen van urineverlies. Het kan geen kwaad, maar het is wel heel vervelend. Veel vrouwen schamen zich hiervoor of zijn bang dat anderen het kunnen ruiken. Het kan zijn dat u daardoor mensen gaan vermijden of blijft liever in de buurt van een toilet. Dit kan lastig zijn als u naar uw werk gaat, wilt sporten of gewoon iets leuks wilt gaan doen.

Maak een afspraak met een oefentherapeut als u last heeft van urineverlies en de klachten wilt verminderen. De oefentherapeut geeft u informatie over de werking van de blaas en de bekkenbodemspieren. U leert begrijpen waarom u urine verliest. Uw oefentherapeut begeleidt en traint u vervolgens uw bekkenbodemspieren bewust te voelen, door deze aan te spannen of juist te ontspannen. De oefentherapeut adviseert over een gunstige toilethouding, de juiste plastechniek, het beheersen van de plasreflex en het afleren van de gewoonteplas. Hiermee kunt u adequaat reageren op uw klacht, zodat deze vermindert of zelfs verdwijnt.